Valentino Rossi ve Maverick Vinales'in elektronik mühendisleri Matteo Flamigni ve Davide Marelli 'nin gpone.com röportajı.
Telemetristlerden bahsediyoruz. Bir diğer değişle sürücülerin dijital datalarını okuyarak pistin hangi noktalarında gelişim sağlanabileceğini okuyan mühendislerden. Flagmini ve Marelli sürücülerinin sürüş tarzlarını şekillendirmelerine şahit oluyor. Elbette ki bu sürüş tarzı şekillendirmeleri motosikletin ayarlarına göre değişiyor.
-Aranızda ne tarz bir bilgi paylaşımı ve iş birliği var?
''Biz meslektaşız ve arkadaşız. Aramızda tamamen bir iş birliği söz konusu. Birbirimize karşı gizlimiz saklımız yok.''
Flamigni: İmkanımız oldukça günlük toplantılar yapıp bilgi paylaşımı yapıyoruz. Stratejilerden ve elektronik haritalardan bahsediyoruz. Davide'yle harika bir ilişkim var. Yıllardır beraber çalışıyoruz. Aramızda sır yok ve bu gelişime yardımcı oluyor.
Marelli: Profesyonel olmamızın yanında arkadaş olmamız çok iyi bir şey. Birbirimizden asla bir şey saklamıyoruz. En ufak bir şey bile. Zaten dataları karşılarştırdığımızda gerçekler ortaya çıkıyor. O halde neden birbirimize yalan söyleyelim ki ?
-Rossi ve Vinales'in kişisel yöntemlerini nasıl tarif edersiniz?
Flamigni: Geçtiğimiz aylarda Valentino'nun ne kadar zor yarışlar geçirmesine rağmen daima sürüş tarzını geliştirmeye çalıştığını görmüşsünüzdür. Sadece şasiyi, elektronikleri ve motosikleti geliştirmeye çalışmıyoruz. Daima sürüş yardımları ve elektronikler ile motosikleti lastikleri daha az yıpratacak şekilde sürmeye çalışıyor. Frenlemede 3 parmak yerine 2 parmak kullanmak şasiye daha az baskı uyguluyor. Bunu daha iyi anlamak için sadece Vinales'e değil diğer Yamaha sürücülerinin datalarına ve görüntülerine de baktık. Sert fren yapabilen diğer sürücüleri de inceledik. Verilerden ve görüntülerden anladık ki viraj girişinde frenajı kademeli olarak arttırdığınızda motosikletin çok daha stabil olması sağlanıyor.
Marelli: Vinales oldukça öğrenmeye aç bir sürücü. Genç ve her yarış kendini geliştiriyor. Diğerlerinin nasıl sürdüğünü, zayıf noktalarını, güçlü noktalarını anlamaya çalışıyor ve biz de analiz ediyoruz. Marquez'in yaptıklarını çok yakından inceliyor. Videolar izliyor. Diğer sürücülerin güçlü noktalarını kendi sürüşüne ekliyor.
-Rossi ve Vinales'in farklı istekleri oluyor mu ?
Flamigni: Son zamanlarda Valentino'nun istekleri çok tutarlı. Motorun performansında çalışıyoruz. Şöyle ki tutuşun az olduğu pistlerde yumuşak elektronik haritası ile lastikleri korumaya çalışıyoruz. Daha çok çekiş kontrol üzerinde çalışıyoruz. Motosikleti viraj girişinde olabildiğince stabil yapmaya çalışıyoruz, Vale daima bu konuya önem veriyor. Artık farkı elektronikler yaratıyor beğen veya beğenme ama bu konu üzerinde çalışmalısınız. Bunu en iyi şekilde kullanmalısınız. Günümüzdeki motosikletleri bu elektronikler olmadan kullanmak mümkün değil.
Marelli: Vinales ile frenleme noktasına odaklanmış durumdayız. Çünkü yarışın başında dolu depoyla frenlemelerde sorunlar yaşıyor. Rakiplerini geçemiyor ve bu yüzden frenleme noktasına odaklanmış durumdayız. Motorun performansına, lastik korumaya ve yarışı minimum lastik kaybıyla bitirmeye çalışıyoruz.
-Sanırım garajda senin rolün çok önemli. Eğer işler senin tarafında kötü giderse diğer taraflarda da kötü gider.
Marelli: Sonuç olarak elektronikler şasiyle bağlantılı çalışır. Hedef hepsini birlikte iyi çalıştırmaktır. Eğer iyi bir şasiniz var ve motor iyi değilse yapabilecek hiç bir şey yok. Hepsinin birlikte iyi çalışması lazım.
-Rossi ve Vinales'in verilerini karşılaştırıyorsunuzdur. Gözünüze ilk çarpan şey ne oluyor ?
Flamigni: Her zaman yaptığımız şey bu fakat ideal olan şey farklardan ortaya çıkmıyor. Bizim yarış haftasında yaptığımız şey optimum performansı bulmak. En az istikrarsız ve en hızlı olan noktamızı bulmaya çalışıyoruz. Hangi pilotun frenajda veya viraj ortasında hızlı olduğunu tabii ki sana söylemeyeceğiz. Rossi ve Vinales'in verilerini karşılaştırıyor muyuz ? Evet bu kesinlikle bizim işimiz!
Marelli: İki sürücü arasındaki farkları veriler üzerinde karşılaştırıyoruz.
-Quartararo çoktan M1 ile nasıl fren yapılacağını çözmüş gibi. Quartara ile de aynı şekilde mi çalışıyorsunuz ?
Flamigni: Bana bu soruyu sorma lütfen. Küçük farklılıklardan bahsediyoruz burada. Rossi ve Vinales gibi hızlı kaçıp arayı açmayı da biliyor. Çaylak olmasına rağmen bu motosikletle gerçekten sert fren yapmayı ve bu motosikletin viraj çıkışlarındaki avantajını kullanmayı iyi öğrendi.
Marelli: Saniyenin bindelik dilimleriyle oynuyoruz. Quartararo bazı noktalarda çok güçlü, biz de diğer noktalarda güçlüyüz.
-Şimdi size telemetristlerin gizli rüyasını soracağım. Kimin verilerini görmek isterdiniz?
Flamigni: Kendi adıma konuşacak olursam ben zaten hayallerimdeki kişiyle çalışıyorum. Onunla kazandım. Padokta en imrenilen yerde çalışıyorum. Teknik açıdan bakacak olursak tüm sürücülerin verilerine bakmak isterdim. Abraham'ın bile en güçlü noktası vardır ve bunu görmek isterdim.
Marelli: Marquez'in verilerini görmek isterdim. Özellikle kurtarışları yaptığı zamanki verileri.
-İnternette daima Marquez'in o kurtarışları yaparken bir mekanizmadan yardım aldığı yazılıyor. Ne düşünüyorsunuz?
Flamigni: Mekanizma falan kesinlikle yok. Sadece motosikletin dengesine vücuduyla tepki veriyor.
Marelli: Ben yine de verilerini gördükten sonra konuşmak isterim.
Flamigni: “Motosikletlerin gelişim gösterebileceği tek alan, pilotun motor üzerindeki hareketlerini çalışmak.”
-Motorda ne gibi geliştirmeler yapılabilir?
Flamigni: Bence pilotun bir tur boyunca motor üzerindeki konumlanmasının matematik modelini geliştirebiliriz. Şöyle açıklayayım. Pilotun pozisyonunun ve hareketinin; virajın tam ortasında, girişinde ya da çıkışında motosikletin ağırlık merkezini ve motorun konumunu nasıl etkilediğini anlamak iyi olurdu. Pilotun hareketlerinin motorun davranışlarını nasıl etkilediğini daha iyi anlamak isterdim.
Marelli: Kesinlikle frenajda ve hızlanmada pilotun belirli bir pozisyonu var ve bu ağırlık dağılımını etkiliyor. Motor hareketsizken sabit bir ağırlık dağılımımız var ancak hareket halindeyken pilot her şeyi değiştiriyor ve bu da motorun sabit durumdaki haline göre işleri çok değiştiriyor. Bu hareketlerin belli başlı etkilerini daha iyi anlamak ilginç olurdu.
(Röportajın son bölümünde Valentino Rossi Matteo ‘yi garaja çağırıyor. Bu nedenle son sorularımızı sadece Davide Marelli yanıtlayabildi.)
-Günümüz motosikletlerinde çok fazla elektronik bulunuyor. Ancak bu motosikletleri pistlerde sürünler eninde sonunda bu sistemleri devre dışı bırakıyorlar, en azından ABS ve süspansiyonlarda. Bunun nedeni nedir?
Marelli: Bu çok normal. Ve bence bunun en büyük nedeni ABS’nin özellikle frenajın son kısmında pilotu çok fazla koşullandırması.
-Pilotlar artık yalan söyleyemiyor mu?
Marelli: Pilotlar artık çok net çok keskin yorumlar yapıyorlar, verdikleri bilgiler çok daha detaylı. Veri zaten orada ve gerçek, ama pilotlar en azından bana göre git gide daha profesyonel ve doğru hale geldiler.
-Sadece bir GP için Matteo ile sürücüleri değiştirmek ister miydin?
Marelli: Evet, meraktan. Ancak unutmamanız gerekir ki pilotla özel bir ilişki geliştirmek gerekir ki birbirimizi çok kolay anlayabilelim. Bir bakışma ile değil elbette, ama çok kolay olmalı yine de. Bir yarışla özel bir ilişki kurmak da karmaşık olacaktır. Bu tarz ilişkiler zamanla oluşur. Elbette sadece bir yarış için pilotları değiştirirsek bugün kendi pilotlarımızla olan ilişkimizi yakalayamayız.
-Bir çok pilotla çalıştın. Hangisi özel bir nedenle sende güçlü bir etki bıraktı?
Marelli: Her birinin güçlü ve zayıf yönleri var. Geçmişte çalıştığım pilotları düşününce, Bayliss mesela çok içgüdüseldi. Akıcı sürüşe gelince, Lorenzo’yu düşünüyorum ve inanıyorum ki Maverick, saf yetenek olarak muhtemelen şimdiye kadarki en iyisi!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder